Jaké služby nabízíme
Prevence
Umožňuje vytvářet bezpečné, pozitivně laděné prostředí, jež napomáhá k naplňování duševního zdraví a edukačního procesu.
Obě máme dlouholeté zkušenosti s primární prevencí (všeobecná, selektivní a indikovaná). Prevenci považujeme za velmi důležitý aspekt. Zároveň je mnohem snazší z dlouhodobého hlediska působit preventivně, než řešit následky a to významně i po finanční stránce.
Našim cílem je v rámci primární prevence zapojit především pedagogy a rodiče, kteří jsou s dětmi v každodenním kontaktu, tak, aby svým chováním a slovy dokázali preventivně působit na děti a žáky. Avšak pokud dojde k nějaké neočekávané situaci související s rizikovými jevy, musejí být schopni adekvátně reagovat, vytvořit plán následné práce, a nebo včas zavolat externího odborníka.
Aktivity
Všeobecná primární prevence
Selektivní primární prevence
Indikovaná primární prevence
Podpora učitelů v realizaci primární prevence
Předávání know-how, tak aby byli pedagogové schopni reagovat na situace ve třídách
Zapojení rodičů do primární prevence a jejich další vzdělávání v této oblasti
Zapojení komunity do primární prevence a jejich další vzdělávání v této oblasti
Zapojení zřizovatelů do podpory primární prevence ve školách
Tvorba preventivních programů na všechny oblasti rizikových jevů a chování
Tvorba selektivních programů primární prevence
Tvorba programu indikované primární prevence
Poradenství v oblasti primární prevence
Metodická činnost školské primární prevence
Diagnostika
Hlavním smyslem je vyhledávat, identifikovat a diagnostikovat sociálně patologické jevy a rizikové chování.
Tato oblast plynule navazuje na prevenci. Hlavním smyslem je vstupovat do tříd a školských kolektivů (pedagogický sbor, třída, skupina, vedení školy) napomáhat vyhledávat, identifikovat a diagnostikovat sociálně patologické jevy a rizikové chování. Důležitou oblastí je diagnostika vztahové dynamiky, která v rámci třídy a školy (např. i vztahy mezi pedagogy a rodiči) může ovlivňovat celý edukační proces a duševní zdraví. Pouze pokud je kvalitně a odborně stanovena diagnoza je možné nastavit efektivní a funkční intervenční strategie.
Aktivity
Diagnostika třídních kolektivů formou zážitkové pedagogiky
Diagnostika školských kolektivů
Rozhovory, focus group s pedagogickým sborem na různá témata spojená se vztahovou dynamikou
Odborné a kvalifikované diagnostické metody a nástroje pro oblast rizikových a sociálně patologických jevů, a rizikového chování
Diagnostika s externími odborníky (psycholog, psychiatr, klinický logoped aj.)
Odborná diagnostika poruch chování a emocí u dětí a mladistvých
Odborná diagnostika specifických poruch učení
Depistáž speciálně pedagogických jevů ve školním prostředí
Hospitační činnost v rámci edukačního procesu.
Intervence
Ve chvíli, kdy se ve škole objeví problém, můžeme ve spolupráci s pedagogickým sborem pomoci s jeho řešením.
Ve chvíli, kdy se ve škole objeví problém a je buď z naší strany, nebo ze strany školy (ideálně) identifikován, tak můžeme pomoci v řešení problému, ale opět s maximálním zapojením pedagogického sboru, tak abychom zajistily určitou míru udržitelnosti napraveného stavu /nebo zmírnění problému/. Jde nám zejména o udržitelnost. V rámci intervence považujeme za velmi důležité zapojit i další zainteresované subjekty v edukačním procesu – žáky, rodiče, zákonné zástupce a dle vážnosti situace i zřizovatele a další.
Aktivity
Intervenční strategie v oblasti kolektivů s narušenou vztahovou dynamikou
Řešení šikany – práce se třídou, pedagogickým sborem, rodiči, obětí i agresorem (v přenesené formě)
Podpora v rámci řešení jiných rizikových jevů
Tvorba intervenčních programů a plánů
Tvorba krizových plánů školám
Krizová intervence žákům, rodičům a pedagogům
Metodická činnost v rámci edukačního procesu
Didaktická činnost v rámci edukačního procesu
Vzdělávání
Zaměřujeme se na předávání know-how při řešení rizikového chování, sociálně patologických jevů a dalších fenoménů.
V rámci vzdělávání pedagogů, rodičů, dětí, žáků, studentů, zřizovatelů a komunity se zaměřujeme především na to, aby naše kurzy či semináře byly individualizované a odpovídaly na poptávku ze strany klientů. Naším cílem není předávat jenom teoretický background, ale především se zaměřujeme na předávání know-how při řešení rizikového chování, sociálně patologických jevů a dalších fenoménů s ním spojených. Další činností spadající do této oblasti je psaní knihy pro školní metodiky prevence a vydávání tematických zpráv v médiích, výzkumná činnost, studie a publikace odborných článků.
Aktivity
Semináře a kurzy pro pedagogy
Speciální pedagogika
Adiktologie
Prevence
Odborná kniha pro školní metodiky prevence
Tématické zprávy, aktuality v médiích
Semináře a kurzy pro zřizovatele (jak podpořit pedagogy, ředitele, co dělat, když se škola dostane do krizové situace ve vztahu k rizikovému chování).
Semináře pro veřejnost na různá témata spojená s primární prevencí a rizikovým chováním.
Autorská činnost v oblasti speciální pedagogiky, adiktologie a primární prevence rizikového chování.
Poradenství
Poskytujeme podporu pro zřizovatele, rodiče, žáky, studenty, pedagogy a další, kterých se proces edukace dotýká.
Hlavním záměrem je poskytovat podporu ve chvílích, kdy si školské zmíněné subjekty neví rady, nejsou si jistí, jak dále postupovat a potřebují situaci zkonzultovat s někým z třetí strany. Zejména se jedná o zřizovatele, rodiče žáků, žáky, studenty, pedagogy a další, kterých se proces edukace dotýká.
Aktivity
Poradenství a mentoring pro pedagogy, rodiče, děti, žáky a studenty.
Podpora ŠPP a pedagogických odborníků v ŠPP
Podpora žáků
Podpora pedagogů
Podpora zřizovatelů
Provázení edukačním procesem
Podpora studentů
Účast ve správních řízeních
Kulaté stoly
Případové konference
Pedagogika volného času
Zaměřujeme se na předávání know-how při řešení rizikového chování, sociálně patologických jevů a dalších fenoménů.
Díky dlouholeté praxi s pedagogikou volného času nabízíme i zpracování adaptačních programů pro nově vznikající školní skupiny (třídy), programy pro stmelování tříd a školních skupin po intervenčních zásazích, tvorbu preventivních pobytových programů. Realizujeme volnočasové aktivity pro školy a zařízení s tématikou pro děti, zabýváme se sensory play pro děti předškolního a mladšího školního věku, vedení dětských zájmových kroužků aj.
Aktivity
Realizace volnočasových aktivit
Tvorba adaptačních programů
Tvorba pedagogických programů
Tématické sensory play
Tvorba tematického programu pro školy v přírodě, příměstské tábory a pobytové tábory
Zájmové kroužky pro děti